Klangporträt Orgel J. K. Wörle Rom 1744

Klangporträt der Orgel von Johann Konrad Wörle/Giovanni Corrado Verlè
(1701 Vils-1777 Rom)
im Oratorio del Crocifisso Rom
Von Hildegard Herrmann-Schneider

Der Orgelbauer Johann Konrad Wörle aus Vils im Tiroler Außerfern arbeitete nachweislich seit 1733 in Rom und erreichte dort mit seinen Instrumenten zu Lebzeiten großes Ansehen. Bis heute besteht kein Zweifel, dass er zu den besten Meistern seines Faches gehört. Im Gegensatz zu Italien hatte man im deutschen Sprachraum von ihm bis in die jüngste Zeit kaum Notiz genommen. Hildegard Herrmann-Schneider entdeckte in Rom im Jahr 2006 seine Spuren und legte im Frühjahr 2014 die erste umfangreiche Studie über Johann Konrad Wörle vor, die in Einem einen Überblick über Leben, Werke und Quellen gibt, vor allem auch anhand von etwa 80 Abbildungen hierzu.

Derzeit sind von Johann Konrad Wörle ca. 35 Orgeln aus den Jahren 1733 bis 1777 bekannt. Von ihnen sind ca. 20 Instrumente erhalten, die Hälfte davon in der Stadt Rom, die übrigen in den Provinzen Rom, Frosinone, Rieti, Viterbo, Terni und eine Orgel in Corté auf Korsika.

Am Wochenende des 13./14. September 2014 wurde als Weltpremiere eine CD auf einer Wörle-Orgel eingespielt, im Oratorio del Crocifisso in Rom, auf Initiative und unter Leitung von Hildegard Herrmann-Schneider. Die CD wird 2015 als Edition des Instituts für Tiroler Musikforschung erscheinen. Das für seinen Erbauer sehr typische Orgelpositiv im Oratorio del Crocifisso aus dem Jahr 1744 wird klingend vorgestellt in seiner ursprünglichen Funktion als Begleitinstrument zur Liturgie, mit zur Erbauungszeit des Instruments zeitgenössischem Musikrepertoire und Rom-Bezug. Aus handschriftlichen Quellen in Rom (Biblioteca Nazionale Centrale, Biblioteca dell"Accademia Nazionale dei Lincei e Corsiniana) oder der Santini-Bibliothek in Münster (Depositum in der Diözesanbibliothek Münster/Westfalen) wurden Werke von Andrea Basili, Girolamo Chiti, Lorenzo De Rossi "Romano", Gaetano Franzaroli, Giovanni Battista Martini, Domenico Zipoli und Anonyma aufgenommen.

In allen Belangen kompetenter Organist bei dieser Aufnahme ist Florian Bassani, Professor für Musikwissenschaft an der Universität Bern und Experte für Sakralmusik im Rom des 17./18. Jahrhunderts. Den vokalen Anteil in Messen und weiteren liturgischen Gesängen führt unter Leitung von P. Urban Stillhard OSB aus dem Kloster Muri Gries in Bozen die Schola Benedictina von Muri Gries aus (Fr. Arno Hagmann OSB, Fr. Dr. Ulrich Kössler OSB, P. Urban Stillhard OSB, Andreas Ellecosta). In dieser Konstellation wurde am Sonntag 14. September 2014, dem Fest Kreuzerhöhung und Patroziniumstag des Oratorio del Crocifisso, dort zum Gottesdienst die Missa in Dominicis [ ] aufgeführt, eine aus dem 18. Jahrhundert anonym in der Biblioteca Nazionale Centrale zu Rom überlieferte Alternatim-Orgelmesse.


Klangbeispiel: Gloria aus der Missa in Dominicis [ ].

Florian Bassani an der Orgel von Johann Konrad Wörle/Giovanni Corrado Verlè, Rom 1744,
im Oratorio del Crocifisso & Schola Benedictina Muri Gries (September 2014).
(C) & (P) 2014 Institut für Tiroler Musikforschung. Alle Rechte vorbehalten.



Von römischer Seite erfuhr das Projekt hervorragende Unterstützung. Insbesondere ist dafür zu danken Prof. Quintilio Palozzi (Ispettore Onorario del Ministero dei Beni Culturali per la Tutela degli Organi Storici di Roma e del Lazio), Dott. Paolo Castellani (Soprintendenza del Ministero dei Beni Culturali per il Polo Museale Romano), Sr. M. Josefa Fumagalli Mges (Madre Superiora des Schwesternkonvents vom Oratorio del Crocifisso) und Daniel Joseph Taccini (Orgelbauer).

Das Oratorio del Crocifisso an der Piazza dell"Oratorio im Rione (II) Trevi ist überreich mit Fresken des 16. Jahrhunderts ausgestattet, u. a. von Giovanni de Vecchi und Cesare Nebbia. Es war eine zentrale Pflegestätte der musikalischen Gattung Oratorium, wenn nicht sogar Ausgangspunkt für sie. Um 1700 schuf Alessandro Scarlatti mehrere Kompositionen für das Oratorio del Crocifisso.

Fotos (Oratorio del Crocifisso und Team CD-Projekt, September 2014):
Quintilio Palozzi & Hildegard Herrmann-Schneider. ITMf (QP/HHS).

Sound Portrait of the Organ
Built by Johann Konrad Wörle/Giovanni Corrado Verlè (1701 Vils 1777 Rome)
in the Oratorio del Santissimo Crocifisso (Oratory of the Most Holy Crucifix) in Rome
By Hildegard Herrmann-Schneider

The organ builder Johann Konrad Wörle was born in Vils (in Außerfern, Tyrol) and worked in Rome from at least 1733 on, achieving great prestige there during his lifetime for his instruments. To this day, there is no doubt that he ranks among the best craftsmen in his field. However, until recently there has been in contrast to Italy hardly any notice paid to him in German-speaking areas. In 2006 Hildegard Herrmann-Schneider discovered Wörle"s traces in Rome, and in early 2014 she presented a detailed study about him, giving the first comprehensive overview of his live, works and sources, including ca. 80 illustrations as well.

At the present time, ca. 35 organs built by Johann Konrad Wörle between 1733 and 1777 are known to have existed. Of these, ca. 20 instruments have survived: half of these are in the city of Rome and the remainder are in the provinces of Rome, Frosinone, Rieti, Viterbo and Terni, while one organ is found in Corté, Corsica.

On the weekend of 13-14 September 2014, a world-premiere CD was produced on a Wörle organ in the Oratory of the Most Holy Crucifix in Rome. This took place on the initiative and under the leadership of Hildegard Herrmann-Schneider. This CD will appear in 2015, edited by the Institute for Tyrolean Music Research. The organ positive in the Oratorio del Crocifisso, which dates from 1744 and is very typical for its maker, is presented in its original function as an instrument accompanying the liturgy and with music, associated with Rome, that was created at the same time as the organ. This music was found in handwritten sources in Rome (Biblioteca Nazionale Centrale, Biblioteca dell"Accademia Nazionale dei Lincei e Corsiniana) or in the Santini Library in Münster (on deposit in the Diocesan library at Münster/Westfalen) and includes works by Andrea Basili, Girolamo Chiti, Lorenzo De Rossi "Romano, Gaetano Franzaroli, Giovanni Battista Martini, Domenico Zipoli and Anonymus.

Florian Bassani, professor of musicology at the University of Bern and expert on sacred music of Rome in the 17th and 18th centuries, is the extremely qualified organist for this production. The vocal parts in the Masses and the further liturgical pieces were performed by the Schola Benedictina of Muri Gries (Fr. Arno Hagmann OSB, Fr. Dr. Ulrich Kössler OSB, P. Urban Stillhard OSB, Andreas Ellecosta) under the direction of P. Urban Stillhard OSB from the Monastery of Muri Gries in Bozen/Bolzano. At the church service on Sunday, 14 September 2014 the Feast of the Exaltation of the Cross and the patrozinium day of the Oratory of the Most Holy Crucifix these performers produced there the Missa in Dominicis [ ], an anonymous alternatim organ Mass from the 18th century that is located at the Biblioteca Nazionale Centrale in Rome.

Gloria from the Missa in Dominicis [ ].

Florian Bassani at the organ built by Johann Konrad Wörle/Giovanni Corrado Verlè, Rome 1744, in the Oratory of the Most Holy Crucifix & the Schola Benedictina Muri Gries (September 2014).
(C) & (P) 2014 Institute for Tyrolean Music Research. All rights reserved.


The project received excellent support from individuals and institutions in Rome. Special thanks go to Prof. Quintilio Palozzi (Ispettore Onorario del Ministero dei Beni Culturali per la Tutela degli Organi Storici di Roma e del Lazio), Dott. Paolo Castellani (Soprintendenza del Ministero dei Beni Culturali per il Polo Museale Romano), Sr. M. Josefa Fumagalli Mges (Mother Superior of the sister convent of the Oratorio del Crocifisso) and Daniel Joseph Taccini (organ builder).

The Oratory of the Most Holy Crucifix, located at the "Piazza dell"Oratorio at Trevi (rione II of Rome), is richly decorated with 16th-century frescos, in particular by Giovanni de Vecchi and Cesare Nebbia. It was an important site for oratorio performances, and was perhaps even the point of origin for this genre. Alessandro Scarlatti composed several works for this Holy Crucifix Oratory in ca. 1700.

Translation: Rita Steblin

Photos (Oratorio del Crocifisso and Team CD-Project, September 2014):
Quintilio Palozzi & Hildegard Herrmann-Schneider. ITMf (QP/HHS).

 

Diashow starten